Beslutningsreferat fra generalforsamlingen onsdag den 24. april 2024.
- Valg af dirigent.
Tommy Mikkelsen blev valgt som dirigent og konstaterede, at
generalforsamlingen var indkaldt korrekt.
- Valg af referent.
Alex Torp blev valgt som referent.
- Bestyrelsens beretning.
Sven Dyhr oplæste bestyrelsens beretning, der blev godkendt af
forsamlingen.
- Fremlæggelse af revideret regnskab.
Otto Bjørn Carlsen gennemgik det reviderede regnskab med
påtegning fra revisoren om at den store kassebeholdning fremover
bør indsættes på bankkontoen. Det blev godkendt af forsamlingen.
- Budget for det kommende år incl. fastlæggelse af kontingent.
Kontingent uændret 200 kr. om året (husk navn på indbetalingen).
Det blev godkendt af forsamlingen.
- Indkomne forslag.
Ingen forslag fremkommet.
- Valg til bestyrelsen.
På valg er Sven Dyhr og Arne Møller, der begge modtager genvalg.
Begge blev genvalgt.
Der skal desuden vælges to suppleanter og to revisorer.
Nuværende suppleanter: Tommy Mikkelsen og Finn Rasmussen, der
begge modtager genvalg. Begge blev genvalgt.
Nuværende revisorer: Alex Torp og Jan Nicolaisen, begge modtager
genvalg. Begge blev genvalgt.
- Eventuelt.
Ingen bemærkninger.
25. april 2024
Referent Alex Torp
Formandens beretning 2024
Beretning 2024.
Sønderjyllands Radiomuseum har til oktober eksisteret i 14 år.
Jeg vil starte med at omtale det for nyligt indførte reglement.
I min beretning sidste år sagde jeg følgende:
"Der er et godt fremmøde lige fra morgenkaffen og til vi lukker ved 15-tiden."
Det var med udgangspunkt i coronanedlukningen. Desværre kunne vi i
bestyrelsen konstatere at de museumsrelaterede aktiviteter fik stadig
sværere ved at finde plads i arbejdsrummet.
Vi fandt det derfor nødvendigt at foretage en regulering hvis ordlyd er
nedfældet i reglementet. Det drejer sig først og fremmest om at friholde
arbejdsrummet til ovennævnte aktiviteter fra kl. 10 til 15, dog med den
lempelse at der er eftermiddagskaffe fra kl. 14.
Og så til medlemstallet.
Siden vi sidst mødtes ved generalforsamling i museet har vi desværre
mistet tre medlemmer der er afgået ved døden. Sidste sommer var det
Per Hebelstrup, der efter nogle års tiltagende svækkelse, afgik ved
døden i en alder af 85 år. Per var med fra museets start og stod for
registrering af vores effekter. Der er tydelige spor efter Per på
hyldekanterne i museet, idet de fleste apparatskilte er Pers værk.
Det ”Nostalgiske Hjørne” og pengeskabet på kontoret er også Pers værk.
Per havde også sit eget depot hvor loftshøjden lagde en naturlig
begrænsning for mange af os andre.
Lige inden jul døde Kaj Nielsen i en alder af 96 år. I museumssammenhæng
så vi ikke meget til Kaj, men i skolesammenhæng var Kaj en institution.
Han var med til at starte radioskolen på Håndværkerskolen midt i 1950’erne
og har i den egenskab sat sit præg på mange generationer af radiofolk.
Hvis der er nogen der er overgået til inventarlisten, er det Kaj.
I slutningen af januar måned sov Niels Thun ind i en alder af 81 år.
Niels var tiltagende blevet svækket, men var på museet om onsdagen indtil
14 dage før han døde. Niels var tidligt med i museet og huskes for hans
engagement omkring reparationer. Særligt huskes han for den Philips
båndoptager, der indsmurt i opløste remme, blev totalt adskilt og renset,
og efterfølgende samlet og bragt i fuldt funktionsdygtig stand!
Ved beretningen sidste år var vi 50 + 3 æresmedlemmer. Nu er vi 49 +
3 æresmedlemmer. Velkommen til de nye. Som sædvanligt vil jeg udsende
opkrævning af det årlige medlemsgebyr efter generalforsamlingen. I den
forbindelse er det meget vigtigt at jeg har jeres mailadresser idet min
medlemsliste kun indeholder jeres navne og mailadresser. Manglende svar på
kontingentopkrævningen (betaling eller udmeldelse) vil automatisk betyde at
man bliver slettet af medlemslisten. Af hensyn til vores kasseres sjælefred
er det vigtigt at i udfylder feltet ”meddelelse til modtager” med jeres navn
når i betaler med kontooverførsel.
Et museums berettigelse skal som bekendt måles på antallet af besøgende.
Optællingen af indføringer i gæstebogen giver et fingerpeg om besøgstallet.
Den viser 293 underskrifter fordelt over ca. 110 besøg. Der er derfor alt i alt
et stigende aktivitetsniveau. Det er i øvrigt en fornøjelse at læse vores gæsters
bemærkninger i gæstebogen. Det ser ud til at rundviserne giver vores gæster en god
oplevelse. I den forbindelse er det dejligt at se at flere har vist interesse for
denne del af museumsarbejdet. Jeg vil ikke undlade at tilføje at der ikke kun bliver
fortalt radiohistorie, men også skolens historie bliver vendt i marmorhallen.
Også i det forgangne år har vi opfyldt kontraktens ord om at være til rådighed for
skolens elever og kursister idet vi har haft besøg af såvel lærlingeklasser som
efteruddannelseshold.
Året der er gået skiller sig desværre ud ved ikke at have budt på en ekskursion.
Lad os i fællesskab prøve at gøre det bedre i indeværende år. (Der var dog et
besøg/ekskursion til Museet på Sønderborg Sygehus den 5. september 2023. Red.)
Boet efter Niels Thun var overvældende. Vi fik lov til at tage en mængde B&O udstyr
til os med det formål at bringe det i stand og donere det til Lions genbrugsbutik.
Her bliver det solgt og indtægten kommer tilbage til lokalsamfundet i form af
donationer til lokale foreninger.
Der er stadig godt gang i serviceafdelingen. Folk med et behov for service af ældre
udstyr bliver jævnligt henvist af byens erhvervsdrivende (AV-Connection) ligesom
mund til øre metoden også bruges. Vi må ikke glemme, at det er vores serviceafdeling,
der holder os med medicin (Doktor Nielsen). I forbindelse med serviceafdelingen vil
jeg ikke undlade at nævne Jan Nicolaisens indsats med at får de færdige apparater
tilbage til ejerne.
Vores depot under salen har i det forgangne år undergået en gennemgribende oprydning.
Reolerne har givet overblik og en gennemgribende sortering har klaret resten.
I slutningen af 2023 fratrådte, skolens mangeårige direktør, Finn Karlsen. Det var Finn
der ved museets stiftelse tildelte os lokaler og faciliteter på adressen, og ved museets
indvielse 2. oktober 2010 klippede den røde monteringstråd. Tak for samarbejdet i de
forgangne år.
Den 1. februar tiltrådte Dan Zielke direktørposten på EUC Syd. Vi har endnu til gode at
møde Dan, men han har indskrevet sig i vores gæstebog da Anette Lauritsen viste ham
rundt på adressen. Han skriver at han ser frem til samarbejdet med museet. Vi er klar!
I forlængelse af ovenstående vil jeg takke skolen for husly, og ikke mindst tak til
kantinen som giver os en udstrakt service.
Endelig vil jeg sige tak til Anette Lauritsen for samarbejdet omkring vores brug af
skolens faciliteter i de år vi har eksisteret.
Sønderborg den 21. april 2024
Formand Sven Dyhr
Regnskab
Regnskabet er vist til de fremmødte på generalforsamlingen.
|