Beslutningsreferat fra generalforsamlingen onsdag den 30. april 2025.
- Valg af dirigent.
Torben Krogh blev valgt som dirigent og konstaterede, at
generalforsamlingen var lovligt indkaldt.
- Valg af referent.
Alex Torp blev valgt som referent.
- Bestyrelsens beretning.
Sven Dyhr oplæste bestyrelsens beretning, der blev godkendt af
forsamlingen.
- Fremlæggelse af revideret regnskab.
Otto B. Carlsen gennemgik det reviderede regnskab,
der blev godkendt af forsamlingen.
- Budget for det kommende år incl. fastlæggelse af kontingent.
Kontingent uændret 200 kr. om året (husk navn på indbetalingen).
Det blev godkendt af forsamlingen.
- Indkomne forslag.
Det under formandens beretning vedr. bankfobindelsen omdelte forslag til vedtægtsændringer, blev sat til afstemning.
Forslaget blev enstemmigt godkendt af forsamlingen.
- Valg til bestyrelsen.
På valg er Otto B. Carlsen og Preben Denker. Otto B. Carlsen ønsker ikke genvalg.
Bestyrelsen foreslog Jan Nicolaisen som nyt bestyrelsesmedlem.
Det blev godkendt af forsamlingen.
Preben Denker modtager genvalg, og blev genvalgt.
Der skal desuden vælges to suppleanter og to revisorer.
Nuværende suppleanter: Finn Rasmussen, der modtager genvalg.
Finn Rasmussen blev genvalgt. Otto B. Carlsen blev valgt som den anden suppleant.
Nuværende revisorer: Alex Torp, der modtager genvalg og Jan Nicolaisen. Alex Torp blev genvalgt.
Idet Jan Nicolaisen blev valgt til bestyrelsen, foreslog bestyrelsen Torben Petersen som den anden revisor.
Det blev godkendt af forsamlingen.
- Eventuelt.
Formand Svend Dyhr rettede en tak til Otto B. Carlsen, for i sin tid at fostre ideen til oprettelsen af Radiomuseet,
for bevarelse af Stikonis butik og værksted. Desuden en tak for arbejdet som kasserer gennem mange år.
Dirigenten takkede for god ro og orden, og afsluttede dermed generalforsamlingen.
30. april 2025
Referent Alex Torp
Bestyrelsens beretning 2025
Beretning 2025 ved formand Sven Dyhr.
• Sønderjyllands Radiomuseum har til oktober eksisteret i 15 år.
• Det daglige fremmøde.
På en almindelig onsdag morgen møder der i snit 15 medlemmer til morgenkaffen og snakken går lystigt. I løbet af dagen
dukker der ofte flere op for et kortere eller længere ophold. Det indførte reglement ser ud til at fungere. Bordet er
ryddet for kaffekopper kl. 10 og de museumsrelaterede aktiviteter tager over. Bent er den eneste der har en særordning,
ingen regel uden undtagelse! Som jeg sagde, går snakken lystigt hvilket hæver lydniveauet i det lille lokale til
voldsomme højder. I er velkommen til at slå jer ned i de bløde sofaer i marmorhallen. Det vil gøre det nemmere at
tænke svagstrømsk i lokalet.
• Medlemstallet.
Siden vi sidst mødtes ved generalforsamling i museet har vi desværre mistet to medlemmer der er afgået ved døden.
I august måned mistede vi både Tommy Mikkelsen og Karl Helt. Karl var æresmedlem af museet og han bidrog til vores
første særudstilling om tyske radiomodtagere, specifikt Hitlers Folkemodtager. Karl og Hella har også hvert år trofast
leveret en smuk kalender, med radiorelaterede motiver, til museet. Tommy Mikkelsen døde efter et år med tiltagende
svækkelse. Tommy var med fra museets indvielse og overtog pasningen af hjemmesiden så den fulgte med aktiviteterne
på museet. Tommy var tilknyttet bestyrelsen som suppleant, men fungerede sammen med mig som den daglige ledelse.
Magt er som bekendt ikke noget man får, men noget man tager.
Ved beretningen sidste år var vi 49 + 3 æresmedlemmer. Nu er vi 47 + 2 æresmedlemmer. Jeg vil tillade mig at sige at
medlemstallet er stabilt. Ud af tallet kan man ikke se at der faktisk er sket en udskiftning i medlemsskaren, idet
der er nogen der er meldt ud og nye er kommet til. Vedkommen til i nye! Som sædvanligt vil jeg udsende opkrævning af
det årlige medlemsgebyr efter generalforsamlingen. I den forbindelse er det meget vigtigt at jeg har jeres mailadresser
idet min medlemsliste kun indeholder jeres navne og mailadresser. Manglende svar på kontingentopkrævningen
(betaling eller udmeldelse) vil automatisk betyde at man bliver slettet af medlemslisten. Af hensyn til vores kasseres
sjælefred er det vigtigt at i udfylder feltet ”meddelelse til modtager” med jeres navn når i betaler med kontooverførsel.
(Det var en gentagelse).
• Et museums berettigelse skal som bekendt måles på antal besøgende.
Optællingen af indføringer i gæstebogen giver et fingerpeg om besøgstallet. Den viser 227 underskrifter fordelt over
ca. 100 besøg. Der er derfor alt i alt et stabilt aktivitetsniveau. Det er i øvrigt en fornøjelse at læse vores gæsters
bemærkninger i gæstebogen. Det ser ud til at rundviserne giver vores gæster en god oplevelse. Jeg vil ikke undlade at
gøre opmærksom på, at der gerne må være flere af jer der kan/vil bidrage til at vise gæster rundt i museet. Som en start
er i velkomne til at følge med rundt for at høre på de historier vi fortæller. Jeg vil ikke undlade at tilføje, at der
ikke kun bliver fortalt radiohistorie, men også skolens historie bliver vendt i marmorhallen. Også i det forgangne år
har vi opfyldt kontraktens ord om at være til rådighed for skolens elever og kursister idet vi har haft besøg af såvel
lærlingeklasser som efteruddannelseshold. I det forløbne år har vi også besluttet at gøre det gratis for vores gæster
at besøge museet. Det startede med en henvendelse fra turistbureauet, om handicapledsagere skulle betale entre, hvilket
de selvfølgelig ikke skal. Efter nærmere eftertanke besluttede vi at gøre det gratis at besøge museet. Besøgende fra
skolen var i forvejen fritaget for entre, og set i lyset af at vi sidder huslejefrit og i princippet ingen udgifter har,
besluttede vi at slette betalingen for entre.
• Ekskursion.
Året rummede også en ekskursion til lokale seværdigheder. Deltagerne var opdelt i to hold der, henholdsvis formiddag
og eftermiddag, besøgte biogasanlægget i Glansager og koncertsalen på Alsion. Mellem de to besøg var der arrangeret
frokost i kursistkantinen på Sdr. Landevej. Jeg vil ikke undlade at bemærke at frokosten, såvel som besøgene,
fik en rosende omtale.
• Serviceafdelingen.
Der er stadig godt gang i serviceafdelingen. Og det i en sådan grad, at vi har været nødsaget til at proklamere
indleveringsstop for at få bund i køen af udstyr der skulle repareres. Inden for de sidste uger har vi igen kunnet se
væggen bag reolen. Vi har besluttet at benytte den kommende til at få repareret nogle af det udstyr vi arvede efter
Niels Thun så Lions kan få glæde af det. I forbindelse med serviceafdelingen vil jeg ikke undlade at nævne
Jan Nicolaisens indsats med at få de færdige apparater tilbage til ejerne. Vores depot under salen har i det forgangne
år undergået en gennemgribende oprydning. Reolerne har givet overblik og en gennemgribende sortering har klaret resten.
I perioder er de fire arbejdspladser i lokalet ikke nok, så der er oprettet to pladser i depotet i kælderen.
De udmærker sig ved at der er dejligt roligt!
• Kontrakten med skolen.
Da skolen ved museets start i 2010 tildelte os lokalerne, fik vi en kontrakt på 5 år. Da den udløb fik vi en på 10 år,
som udløber i år i oktober måned. Jeg anmodede derfor om et møde med Dan Zielke. Dan tiltrådte direktørposten 1. februar
sidste år, og jeg havde stadig til gode at hilse på ham. Vi mødtes en onsdag hvor der var fuld gang i museet. Jeg
indledte mødet med en rundvisning i museet med den sædvanlig indledning i marmorhallen. Derefter så vi på kontrakten
med skolen og endte med at underskrive en ny aftale for de næste 10 år.
• Hjemmesiden.
Ved museets start løste jeg behovet for en hjemmeside ved at købe plads hos ”1-2-3 hjemmeside”. Det var, som navnet
antyder, nemt at komme i gang. Efterfølgende overtog Tommy vedligeholdelse. For et par år siden blev 1-2-3 opkøbt af
one.com og vores hjemmeside overflyttet til dem. Det var ikke problemløst idet en del funktioner var ændret eller
manglende. Desuden var det ikke blevet billigere. I takt med Tommys svækkelse overtog Preben hjemmesiden og efterhånden
blev det klart at det ville være en fordel at flytte til en anden udbyder. Vi er derfor flyttet til nordicway. Alt i alt
har vi hos den nye udbyder taget kontrollen tilbage over vores hjemmeside, og hvis katastrofen skulle ske, har jeg en
kopi liggende hjemme i våbenskabet. Preben har løbende arbejdet på at tilrette hjemmesiden så den også fungerer på en
smartphone. Det er altid en fordel at have en backup, og det ser ud til at Jan Andersen vil bistå Preben med arbejdet.
• Bankforbindelsen.
I marts måned modtog vores kasserer et brev fra banken hvoraf det fremgik, at vi skulle oprettes med CVR-nummer. Indtil
nu har vi haft et ”dummynummer” som banken tildelte da vi oprettede kontoen for næsten 15 år siden. Men nu gik den ikke
længere på grund af de herskende hvidvaskregler. Det var nemt klaret, men da nummeret var indberettet til banken,
vendte de tilbage og ville have omfattende oplysninger om foreningen og bestyrelsen. Som en service fra
banken foregår det via et foreningsadministreringsprogram, Unioo, som stilles gratis til rådighed. Det er faktisk til
at finde ud af, men det viste sig, at der var en uhensigtsmæssig formulering i vores vedtægter omkring skolens
kontaktperson. Den medførte at kontaktpersonen ville være sidestillet med den øvrige bestyrelser i forbindelse med
bankforretninger. Vi vil derfor på nærværende forsamling indstille til forsamlingen at vi ændrer vores vedtægter så
kontaktpersonen ikke får en sådan kobling til banken.
• Tak.
Til slut vil jeg sige tak til skolen og dens personale for den service vi modtager. Ikke mindst kantine og bager er med
til at sætte kolorit på onsdagene. Tak!
Sønderborg den 27. april 2025
Formand Sven Dyhr
|